söndag 13 juni 2010

Tonårsmamma (nr 3)

Ja visst, det är den trettonde idag men att döma av händelserna under natten är det ett turtal för mig. För det hade kunnat varit helt annorlunda denna söndag eftermiddag, ja, faktiskt annorlunda för hela kvarterets radhus!

Alla vet att en tonåring behöver mer sömn under tonårstiden än vid någon annan period i livet. Det händer så mycket i kroppen! Att de dessutom behöver mer mat än annars är också en sanning som vi känner till! Men de behöver dock inte matas som när de var yngre, som tur är!

När vi andra "dödliga" somnar sött i sängen på nattkröken börjar tonåringarna äta mål nummer 7! Och den här natten var inget undantag! Det lagades pizza (inköpt fryst, färdiglagad) som brukligt är när all mat efter dagens måltider är uppäten och man inte ska slamra så mycket i köket. Eller snarare, när man inte orkar slamra i köket!

Oftast brukar det vara fint och välstädat efter nattens härjningar men den här morgonen kändes det annorlunda! Jag vaknade av en intensiv röklukt och undrade om hela Domkyrkan eller Tiundaskolan stod i lågor! Avslutningstider vet ni...

Letade runt i huset, kunde inte hitta några rester efter nattens härjningar men då jag tittade ut genom fönstret insåg jag: Här har lagats pizza av en kock som förmodligen somnat!

För där ute på stenplattorna, till grannarnas stora förundran, låg resterna av en uppvärmd pizza, en vidbränd sådan. Hastigt utkastad genom dörren! En mycket HET variant, och då tänker jag inte på kryddningen, utan snarare på pizzans temperatur!

Nåväl, kocken gör inte om detta igen. Det blev en lärdom för livet! Jag tror dessutom att min egen pappa (sonens morfar) som var frivillig brandman i sin ungdom hade ett finger med i spelet där uppifrån himmelen!

Tack pappa för att du väckte kocken i tid! Och för att han var tillräckligt klok att agera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar