Visar inlägg med etikett skidor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skidor. Visa alla inlägg

torsdag 25 februari 2010

Skidspår som heter duga!

Att ta sig ut från stan med skidor går alldeles utmärkt den här vintern!

Åk till Stabby prästgård som ligger i NV. Luthagen/Tiunda, ställ bilen där. Skidspåren som börjar vid parkeringen räcker flera mil bort? Känns som man kan åka till Norge...ha, ha! Men Norge vill nog inte ha några skidande svenskar efter "våra" herrars OS-skidframgångar igår? Så vi stannar nära stan!

Spåren går över stora fält, bredvid skogskanten, längs med ån och en kort bit vid järnvägen. Det känns lagom att vända vid Gullboda, om man inte har egen matsäck med förstås för då skulle man säkert kunna fortsätta längre.

Skida lugnt!

söndag 21 februari 2010

Skidutrustning?

Inspirerad av de svenska framgångarna kunde jag inte låta bli att kasta mig ut i spåret. Med nyvallade skidor och stavar avsedda för preparerade spår så forsade jag fram över åkrarna, trodde jag.

Men ack vad jag bedrog mig, trots hög fart så blev jag omåkt av skidåkare med utrustning av äldre modell! Med gamla stavtrugor breda som snöskor! Och skidor breda för att hoppa backhoppning med! För att flyga långt!

I nysnön försvann mina stavar ner ca 50 cm varje stavtag och hastigheten anpassades till den takt fötterna och benen orkade forsa fram, utan att få hjälp av armarna!

Så min tänkta OS-seger i längdskidåkning tog andra hand om, de gamla erfarna skidrävarna som vägrar köpa ny utrustning! Men det gjorde inget, för det var en härlig vinterdag i alla fall!

fredag 19 februari 2010

Hastiga kast!

Mitt liv är ganska spännande just nu! Inte helt lätt dock för en ålderstigen hjärna som börjar koka och närma sig gränsen för vad som kan rymmas i den!

Ena dagen är man OS-aktör, flänger fram i skidspåret som den värsta Charlotte Kalla! Eller tyngdlyftaren som kämpar med vikter på stången. En annan dag är man läraren som ska uppmuntra, lära och entusiasmera eleverna till stordåd! Så helt plötsligt är man maskinrensaren som ska rengöra kaffeautomaten i personalrummet eller hjälten som lyckas fixa levande ljus till toaletterna på jobbet när stora strömavbrottet inträffat!

Nästa sekund är man student med allt vad det innebär. Nationsliv, kårleg och långa listor med böcker som ska läsas. Intensivt lyssnande och förhoppningsvis med intag av nya kunskaper? Eller så är man helt enkelt vanliga Lisa, en orolig mamma eller en hustru med stort golfintresse! Som dessutom inlett golfsäsongen redan med golfträning i golftältet! :)

Tur att man än så länge är hyfsat "Mindfulness", att man vet vad man är, vad man gör och när man ska göra det. För tänk om jag istället agerade som läraren när jag var på golfträningen? Eller oroliga mamman på Lärarhögskolan? Och studenten i skidspåret? Med böckerna i handen och nationslivet i huvudet? Rusig och nyvaken! Då skulle det bli kaos i skidspåren för där gäller verkligen att veta vilka regler som gäller!

Fram mot ytterligare en helg som Kalla! Eller så får man tro att man är Anna Haag! OS-guld? Ja, tack!

måndag 25 januari 2010

Burr!

Tittar på väderprognosen för tre dagar framåt. Burr! Nu väntas snökaos på onsdag och torsdag, om två dagar alltså! Och jag som trodde att snöskoveln gjort sitt för den här säsongen. Och att cykeln som är full med is och snö skulle tina fram! Inte då!

Det har gått så långt att jag slutat titta på termometern, jag bara vet att det är kallt och snöigt! Klär på mig massor av kläder utan att tänka. Jag har blivit precis som en robot! Jag vågar inte känna efter för då kommer desperationen: Ge mig lite vårkänslor, ge mig lite sol, ge mig lite värme!

Jag bara längtar......men inser att jag väl får fortsätta skidåkandet ett tag till då! Och får försöka glädjas åt att jag i alla fall slipper huka mig för getingarna! Surr, surr!

lördag 23 januari 2010

Ledig dag och solsken?

...tittar ut genom fönstret. Solen skiner, ska jag åka skidor, skridskor eller ta en promenad? Men det är bråttom, bråttom!

Att bo på ett ställe där dagsljuset är kort och solen inte visar sig så ofta skapar ofta stress! Man bara måste hinna ut innan solen går ner eller försvinner bakom molnen! Och när dessutom solen/ljuset så småningom kommer åter på sommaren så vet man att här gäller det att vara ute så mycket det bara går, för energin man samlar på sig ska räcka över en lång vinter igen! Visst är det skönt med årstider men...

Lite mer sommar tack! Lite mindre vinter tack! Och fördela gärna ljuset mer rättvist över året, tack! Var finns det optimala stället på jorden för det?

Inser nu när jag tänkt att det får bli en promenad! På med varma kläder, mössa, vantar, fram med gå-stavarna och handledsvikterna. Här ska tränas! :)