fredag 11 juni 2010

Tonårsmamma (nr 2)

Jag satt på jobbet häromdagen och undrade hur jag ska få bukt på den horisontella garderoben i sonens rum? Jag försökte beskriva oredan men det kändes som mina kollegor inte förstod allvaret i min fråga.

-Det går över, sa flera av de mycket erfarna mammorna.
-Det försvinner när de flyttar hemifrån, om inte förr.
-Det är inget att bry sig om, dom är såna, tonåringarna!
-Stäng dörren istället så slipper du se röran!

De log och verkade så lugna. Och där satt jag och hoppade av frustration på stolen.
Föräldrarna som har yngre barn satt runt omkring och undrade vad det var för konstig fråga jag ställt.
-Vad då, ligger kläderna på golvet??? Och inte i garderoben??
Jag suckade och tänkte:
-Vänta, så får ni se!

Men nu sitter jag här och har anammat de erfarna mammornas råd. Dörren till sonens rum är till och med öppen! Jag ser inte klädhögarna men jag ser sonen istället. Han är härligt mysig och jag tar hellre en pratstund med honom om andra saker än att tjata om kläder på golvet. För tiden är dyrbar, snart är huset tomt och då kommer jag säkert att sakna röran.

Det finns ju viktigare saker att tänka på, faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar