söndag 5 september 2010

Vass golf!

Fairway ligger rakt framför oss fyra golfspelare, greenen siktas ca 300 meter längre fram och golfflaggan vajar på greenen i solskenet. Kvällen är ljum och allt känns bra!

-Det är bara att slå bollen rakt fram, inga hinder! Det kan nog bli lite pengar i birdieburken, säger en av mina golfpartners.
-Ja visst, ett slag, en enkel chip och en-putt! säger jag och slår min boll framåt.

Det är golfpartnerns tur att slå. Och vips så kommer en helt galen sving, bollen sticker rakt ut till höger, ut mot ån, ner i vassen.
-F..n, jag ska inte spela golf! Jag är en idiot! hörs det från golfspelaren.
-Ojdå, vilken otur, ingen vass golf precis! fnittrar de övriga två.

I kvällssolen ser jag hur de går med bestämda
steg mot diket, vassen böjs och helt plötsligt är alla tre som uppslukade från golfbanan. Strax därefter hörs glada rop och kommentarer:
-Jag hittade den, och flera andra bollar också!
-Hur kan det vara så många bollar här?
-Hur kan folk slå så snett?

Jag går sakta fram mot greenen och är för tillfället glad
att det inte var min boll som hamnade i vassen.
De övriga kvittrar igen, tvättar de nyfunna bollarna och
fortsätter spela som om inget hänt.
Resterna av dikesbesöket avslöjar var de varit,
strån och skräp sitter på deras ryggar och det är lera på deras skor men golfbagarna har välfyllda bollfack igen.

Det blev ingen birdie som ni förstår, birdieburken blev inte matad den här gången. Men det blev en vass golf i alla fall, även om vi hade tänkt något annat när vi svingade klubborna. En underlig sport, golf! Men ack så kul!

(Det är ett medvetet val att jag skyddar personen i vassen, inte så kul att bli igenkänd där)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar