torsdag 23 september 2010

En regnbågshistoria

En liten sann historia från svunna tider, en regnbågshistoria. Det här var innan regnbågen fick vara symbol för allas lika värde, vare sig man är homosexuell, bisexuell eller transperson. Innan regnbågen även blev en symbol för allas lika värde, oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder.

Historien utspelade sig på en av stadens lokaler, i det här fallet en lokal för homosexuella. Polisen fick kännedom om att de homosexuellas lokal var bombhotad! Man såg mycket allvarligt på bombhotet. På den tiden fanns många elaksinnade individer som hade svårt att acceptera andras åsikter och utsatte ofta dessa lokaler/personer för tråkigheter. Så polisen ryckte ut direkt med en patrull för att avsöka lokalen och se om det fanns någon bomb där. Eventuell evakuering förbereddes och alla tänkbara scenarier utspelade sig i polisernas hjärna. Som polis ska man alltid vara förberedd på alla eventuella händelser som kan inträffa.

Väl framme i lokalen var det lugnt. Folk verkade inte särskilt oroade eller upprörda. Poliserna gick runt och letade men kunde inte hitta den minsta antydan till en bomb. Till sist kom de in i hjärtat av lokalen och frågade vem som ringt in om bombhotet. En man uppenbarande sig plötsligt och sa:
-Kom och ta mig! Kom och ta mig polisen! För det är jag som är bomben, sexbomben!

Poliserna kunde med ett ödmjukt leende på läpparna avsluta jobbet. De åkte därifrån i betydligt lugnare fart och vara glada att de, den här gången, inte behövde agera för att skydda människoliv. Men det hade kunnat varit allvar, det hade kunnat vara en bomb, men en sexbomb - det hade de inte väntat sig!

Idag vågar folk visa mer vem de är. Och förhoppningsvis möts de med mer respekt och omtanke, för vi är alla lika mycket värda! Oavsett hudfärg, kön, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller om vi har ett funktionshinder. Vi är alla "normalt förekommande varianter" - och låt oss fortsätta vara det. Även om vissa partier försöker påverka oss i annan riktning!

2 kommentarer:

  1. Jag har funderat en hel del på ditt inlägg. Det är intressant att mångfalden både skapar rädsla hos vissa grupper och frigör andra. Det är spännande att mångfalden leder till ett ännu öppnare samhälle, eftersom än fler vågar visa vilka de är, bejaka sig själva och sin identitet. Allt fler tillåter sig själva att känna stolthet i sin religion, sitt handikapp, sin sexuella läggning eller sitt utseende.

    Mångfald föder mångfald och tolerans föder tolerans. Det är viktigt att tänka på detta i tider som dessa. Jag blev glad när jag läste ditt inlägg och det ingav mig en hel del hopp om framtiden.

    SvaraRadera
  2. Tack Gertie! Mångfald är ett så vackert ord, och så klokt du sammanfattar "mångfald föder mångfald, tolerans föder tolerans".

    Jag har nyligen sett två underbara TV-program som berörde allas rätt till lika värde. Det ena var programmet i veckan om teatern Glada Hudik, där utvecklingsstörda ges möjlighet att inta scenen för att spela teater och sjunga. Det andra var kvällens "Här är ditt liv" där Lena Maria Klingvall gästade Oldsberg. Lena Maria som är född utan armar, och med ett förkrympt ben, utstrålar enorm energi, glädje och livslust som både smittar och berör. Jag kände mig stolt över mitt land som ger möjligheter till allas lika värde, i alla avseenden. Låt oss fortsätta ge alla samma möjligheter att lyckas!!! Och att få finnas!!!

    SvaraRadera