torsdag 30 september 2010

Börsen - Lustiga huset

Alla har väl provat trappan som leder in till Lustiga huset på Gröna Lund? Och har man inte provat så har man säkert suttit på bänkarna nedanför och skrattat åt alla som inte kommer på hur man ska göra för att komma upp. De som misslyckas åker bara längre och längre ner medan andra som har tur eller förstår sig på rörelsen kvickt kan ta sig upp för trappan. Väl uppe syns ett nöjt leende och de lyckade kan triumferande vända sig om i segerrus!

Ikväll bjöds jag på oxfilé, klyftpotatis och vin på en av stans restauranger. Mums, en torsdagskväll! Men innan maten var jag tvungen att lyssna på hur jag ska placera alla mina pengar (som jag inte har) och fonder (som jag inte vet om jag har) på bästa sätt. Bra genomgång, kryddad med god mat. Men jag satt bara och tänkte på hur svårt det är, precis som trappan i Lustiga huset. Om man kan, eller har tur, så går allting upp! Med rätt placering av fötterna eller pengarna så stiger du ekonomiskt eller kroppsligt. Och med fel placering så rasar pengarnas värde eller så hamnar du nedanför trappan.

Tänker till sist att det kanske är bäst att inga pengar ha, för hur ska man placera när inget facit finns? Oxfilén var visserligen god men jag skrattar mer i trappan på Grönan!
(Om jag har råd med entrén dvs?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar