onsdag 6 oktober 2010

Pubrunda!

När jag var student sist pluggade jag i Stockholm. Det blev tidiga mornar och sena kvällar innan jag kom hem till familjen som behövde läxhjälp, skolväskpackning och godnattsaga. Jag tog mig an studentlitteraturen sittande på tåget till och från den stora staden eller när barnen somnat in sent på kvällen.

Nu som student igen, den här gången i min egen hemstad, väntar min egen lilla studentska på mig för att jag ska hänga med på en pubrunda! Ingen godnattsaga längre, det är nog snarare så att det blir jag som måste nattas? För pubrundan, den traditionella, som stundar har en massa regler inser jag. Här handlar det om att starta rundan på en nation, intaga dryck av valfritt slag och avsluta drickandet inom 30 min. för då ska man snabbt gå till nästa nation för samma procedur. Och så förflyter kvällen - genom stadens alla 14 nationer!!! Den som vill dricka öl intar alltså minst 14 öl!

Nu både bävar jag, och ser fram emot kvällen som jag gör i studiesyfte. Kul att få hänga med, men kan man dricka öl i snapsglas? Eller ska jag ta med dockservisen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar