onsdag 8 september 2010

4213 timmar

Dagens skönaste skratt kom från min husläkare på Vårdcentralen.
-Jag har slut på allergimedicinen snart, sa jag.
-Jag ser det, jag fixar ett nytt recept på den, sa han och knattrade på datorns tangentbord.

Jag lutar mig tillbaka i stolen och känner mig nöjd att jag hann fixa det innan tablettburken är tom.
-Men, ha, ha, det här är ju riktigt kul, skrattar läkaren.
-Du ska äta medicinen i exakt 4213 timmar! Varken mer eller mindre!
-Oops, hur ska jag hålla reda på det? tänker jag.

Det nya dataprogrammet som installerats i läkarens dator är så exakt att det räknar ut precis på timmen hur länge patienten ska äta sin medicin. Det är dock lite tungarbetat och han suckar över att det ibland blir alldeles för detaljerat när datorn ska hjälpa till. Det program som skulle förenkla vardagen för läkarna är komplicerat och det administrativa tar onödigt lång tid för honom. Men visst skrattar han samtidigt för det blir ganska dråpliga recept som skrivs ut.

Datorer och alla program i all ära, de är kanonbra på det mesta men ibland önskar man att de inte var så "fyrkantiga" och noggranna. Medicin i 4213 timmar, finns det dosetter för det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar