onsdag 12 maj 2010

Men det är ju Gökotta!!!!

Javisst, man var 14 år och helt plötsligt mycket intresserad av fåglar, i alla fall av göken!!! Det sa man kvällen innan Kristi himmelsfärdsdag när man växte upp i Hälsingland! För seden var den att då skulle man vara uppe hela natten, sitta utomhus vid en brasa tillsammans med andra "fågelskådare" och vänta på att få höra gökens "ko-ko".

Mina kära föräldrar visste ju förstås vad det egentligen handlade om, dummare än så var de inte! De förstod givetvis att det nyväckta intresset för göken snarare var suget efter gemenskapen kring elden, upplevelsen av den sena timman och den dryck man trodde att man måste inta för att orka vara vaken hela natten. Tack mamma och pappa för att ni höll mig hemma! Fast jag var säkert sur flera dagar...

Gökintresset avtog så småningom, det kan jag lova. Ikväll firar jag inte längre gökotta utan nu vill jag snarare sova över ottan imorgon! En ledig dag sitter inte fel! Så nu kan gökarna gala bäst de vill, oavsett om de är fyllgökar eller gökar från öster, väster, söder eller norr. Jag sover imorgon, bara så att ni vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar