lördag 28 augusti 2010

Hösttårar

Skratt, glädje, fika, kakrecept, klädsömnad, tapetfix, målarfärg, teaterbesök, bilfärder...
Besök i våra gamla kvarter där vi var grannar och i vår gamla skola där vi var arbetskamrater - det var mycket vi hade gemensamt. Nu har hon lämnat oss alla.
En tung morgon att se annonsen i tidningen. Tack för allt Kerstin!

En sång dyker upp i huvudet, en sång som har spelats ofta men som är så träffande för mig idag. Ta vara på dagen, var rädda om varandra och skynda att älska. Livet är så kort!

lördag 21 augusti 2010

Payback-time

Det började för många år sedan på Bro-Bålstas golfklubb, på rangen stod en flicka med stor träningsmotivation, kväll efter kväll. Jag gissar att det då var en del äldre herrar och damer som tyckte att tösen tog för mycket plats på klubben, de är nog tysta nu! Det händer faktiskt än idag att en del tycker att barn/ungdomar inte hör hemma på en golfklubb! Morr!!! :(

Idag har tösen tjänat 195 000 000 kr drygt i prispengar och säkert minst lika mycket i sponsorpengar! Vem tänker jag på? Annika Sörenstam förstås! Hon föregår verkligen med gott exempel och ställer nu upp för landets lovande flickor en gång per år, tränar, föreläser och umgås med dem ute på klubben i dagarna fem! Hon ger tillbaka till klubben och landet vad hon upplever att hon själv fick en gång i tiden.

Idag har det spelats Annika Cup på Bro-Bålstas golfbana,
lovande juniorer/tjejer tillsammans med amatörer, dock
kanske inte lika lovande??? Men spelsugna som få!!! Vi var
många som njöt av dagen och vi kände alla stor beundran för
Annikas engagemang. Med flaggan i topp ställer hon nu upp på Payback-time! Det är inte alla världsstjärnor som gör det. Minnet från dagen sitter kvar länge! Likt doften av hennes parfym.
Tack Annika!

Vill du veta mer om henne, kolla Annikas egen blogg eller läs senaste reportaget om henne här.

fredag 20 augusti 2010

Kura skymning

Nu är hösten på gång och det vankas diverse höstaktiviteter hemma:

-Levande ljus och lampor fram!
-Fönsterputsning, så man får in så mycket ljus som möjligt!
-Upp med markiser!
-Bort med utemöbler!
-In med täcken i påslakanen!
-På med strumpor trots vilda protester från tår och fötter!
-Långbyxor för första gången på länge!
-Nya batterier i cykellyset!
-Ändra timern på utebelysningen!
-Trädgårdsarbetet avtar, sajterna gör reklam för trädgårdsarbete inomhus, dvs att se på trädgårds-/kura skymningsfilmer! Eller kura skymningsböcker!

Visste ni förresten att kura är detsamma som att "krypa ihop, sitta sysslolös, uggla, häcka"? Det skulle vara nå´t det! För visst är det mysigt att kura...? En stunds vila efter en hektisk tid! Men måste det vara så himla långt till nästa sommar??

torsdag 19 augusti 2010

I det blå... (nr 2)

Fortsättning på det blå temat:
Till mina vänner som nu håller på med diverse renoveringar, rördragningar, altanbyggen, målning av väggar och hus så vill jag bara säga:
-Ni kan göra det med musik! Det blir roligare då!

(Tröttnar ni på renovering så kan ni snart se gruppen "Blue man group" live i Stockholm!)

söndag 15 augusti 2010

I det blå...

I helgen var sonen både mentalt och kroppsligt i det blå! Flygoverallen var blå, himlen likaså och tankarna uppe i det blå. Han pratade oavbrutet om hoppet både på dit- och hemresan, Uppsala - Borlänge tur och retur. Nu svävar han på moln! Och längtar efter att få göra ett till hopp igen.

"I det blå" kan stå för så mycket!
Man kan vara i det blå och då menas att man är så lycklig att det känns som man flyger. Eller så kan man vara något oförstående till vad som händer, lite naiv och "ute och seglar" som man ibland också kallar det tillståndet.

Man kan ski.. i det blå skåpet och då har man gjort något helt felaktigt enligt bedömarna runtomkring. Var kommer uttrycket det blå skåpet ifrån, klicka på orden så får du lite tips! Eller för den som vill veta mer om flygplanen i det blå så finns massor av sidor att gotta sig i!

Många sånger har orden färgen blå i texterna, ex den här från Håkan eller som låten här nedan från Ted. Njut nu av lite blått... min favoritfärg tror jag faktiskt!


måndag 9 augusti 2010

Åska skrämmer och lockar

Tankarna från dagen handlar mest om det kraftiga åskvädret och det intensiva regnandet! Ett regn som snabbt fyllde gatorna och förvandlade dem till en mindre forsar.Trottoarer som försvann och en stad som ändrade skepnad till ett flod-delta!

Golfbanan stängdes av då man inte kunde se marken på vissa ställen, om man ville ta sig fram behövde man använda båt. Och förresten så vill ingen vistas ute på golfbanan när det åskar, det är förenat med livsfara!

Åska både skrämmer och lockar mig samtidigt. Jag både vill, och inte vill, se! Men helst sittande i säker miljö utan att behöva tänka på översvämningar och bränder. Vill ni se var det åskar just nu? Här är en sida, åskradar, som visar var blixtarna är, sidan uppdateras varje minut.

Andra blixtar fångade av en uppmärksam fotograf ser ni här...

söndag 8 augusti 2010

Sommar-smoothie

Om man ska summera sommaren 2010 så blir det sommaren med stort S! Smoothieblandningen var suverän! Fast enligt vissa skribenter så är det vanligt att vi förskönar våra upplevelser, dock inte den här gången för mig, för det här var min sommar.

Sol, sand och sköna bad!
Shorts och sandaler!
Solkräm och skugga!
Sommarvindar som smekte!
Salta stänk på soldränkta klippor!
Söta jordgubbar!
Sill, skaldjur, sallader och smoothies!
En och annan sejdel öl eller sodavatten!
Själslig vila och skön sömn!
Snäckor och stenar till sommar-samlingen!
Sköna svingar i golf!

Nu gör sommaren snart sorti och vi går mot skumt ljus och snålblåst! Så småningom slask och snö! Sorgligt men sant! Men vad gör det? Summan av upplevelser den här sommaren räcker säkerligen till många solskensminnen så långt skallen hänger med! Jag suktar redan efter nästa sommar!

fredag 6 augusti 2010

Rädslor = utmaningar som bör antas?

Vi har alla rädslor för olika saker och händelser, men oftast skiljer sig rädslorna åt! Det jag är rädd för är kanske något helt annat än det du är rädd för?

-Mamma, det är en äcklig spindel i rummet! sa barnet till mig.
-En spindel är väl inte farlig!
-Kom och ta bort den! Jag vill inte ha den här!
-Vi tittar lite på den, kom får du se!

-Mamma, jag kan inte sova för det är ett spöke under min säng!
-Vi tänder lampan och tittar på spöket, det kanske är ett snällt spöke som vill ha sällskap?

-Jag ska åka Fritt fall Tilt i sommar! sa ungdomen till tonårsmamman.
-Usch, det ser farligt ut! Tänk om bågen går upp...
-Jag har tänkt hela vintern på att jag ska göra det... så jag gör det ändå! Vem bryr sig?
-Jag, sa mamman.

Rädslorna ändras för varje år, det blir allt större utmaningar som både lockar och skräms. I takt med att man åldras, kanske främst erfarenhets- och mognadsmässigt, så ändras även känslan för vad som är farligt.

Den här sommaren har så spindeln, spöket och åkattraktionen nergraderats till att bli småplutterädslor för nu har fallskärmshoppandet tagit över. Vi i familjen har nu filmer från olika hopp och vi tittar, fasar och njuter samtidigt av upplevelserna. För det ser härligt ut!

Nu undrar ni förstås om jag hoppat? Inte än men kanske nästa sommar...
(på den här filmen är ingen av oss med)

måndag 2 augusti 2010

Lille Stampe

Vår lille filmstjärna Stampe som nu blivit drygt 7 år gammal är fortfarande så liten, så liten. Han väger knappt 1 kg och äter några fiberskorpor på morgonen, lite gurka och maskrosor till middag.

Vilken tur att han inte var av samma sort som kaninen på UNT:s webb-tv idag! Då hade vi nog fått flytta till ett större hus med en större tomt! (klicka på ordet så får du se på en bjässe)

söndag 1 augusti 2010

Farliga tider!

-Gå inte i vattenpölen, sa jag till barnet och hoppades att det skulle förstå och respektera min uppmaning. Och barnet gick givetvis till vattnet för det lockade.

-Undvik getingar, sa man åt mig på sjukhuset och både jag och personalen trodde att det skulle bli lätt att hålla sig borta från getingar! För att bli stucken innebär fara för livet för mig! Och då går man inte dit, eller hur?

Så har då getingperioden kommit och de syns överallt - getingarna! Hemma har jag satt upp insektsnät vid ytterdörren för att inte få in getingarna. På golfbanan vet jag att man ska undvika skräpkorgarna för där trivs getingarna bland söta drycker och matrester. Men ibland slängs bananskalen utanför skräpkorgarna och då flockas getingarna, och jag förstås! För jag kan inte riktigt låta bli att beskåda de "hemska odjuren". Likt barnet vid vattenpölen dras jag till det förbjudna, getingarna! (Vill du titta närmare på bananskalet och getingarna, klicka på bilden)

Nu bävar jag inför skolstart med alla elever som glatt springer omkring på rasterna med frukt i händerna. Färgglada, sött doftande blir de en lockelse och ett irritationsmoment för alla getingar som inte gillar ivriga rörelser eller färgglada kläder. Själv ska jag ta på mig en illgul rastväst för att eleverna ska se mig bra. Men getingarna ser mig också och gillar inte min reflexgula färg, de är dessutom redan uppretade av allt stoj och spring!

Det blir en farlig och lite spännande inledning på vårt nya skolår! Hoppas vi ändå kan mötas på ett bra sätt, getingarna, eleverna och jag!

lördag 31 juli 2010

Vibbar från uppväxtåren

Mina första 16 år tillbringade jag i "köpingen". Doften av timmer var central, järnvägsstationen fylldes nästan dagligen av stockar som skulle fraktas vidare och Järnvägs- och Stadshotellet fylldes av andra timmerstockar, handelsresande som snarkade, trötta efter långa bilfärder i det norrländska landskapet. (På bilden syns det anrika järnvägshotellet vid järnvägsstationen, timmer för leverans och i bakgrunden skymtar Stadshotellet)

Vi som bodde i köpingen hade full koll på alla, besökare såväl som boende, då man varje kväll satt i Stadsparken och kollade bilarna. När man fått sitt körkort så var det viktigt att man kunde köra förbi parken några gånger för att visa upp sig.

Sommartid var jag "skogsarbetare", jag satte tall- och granplant på skogshyggena. Ett perfekt jobb för skolledig ungdom, man jobbade 4 veckor och tjänade bra med pengar. Brunbränd blev man, lite myggbiten kanske och kroppen blev vältränad av jobbet. Att man fick hantera DDT, blanda DDT-pulver med vatten i hinkar för att doppa plantorna i, det kanske inte var direkt lämpligt. Men det förstod man inte då!

Vintertid var det snölekar, bandy eller skidfärder som fick mig att vara utomhus. Skridskorna var välslipade, skridskoisen en samlingspunkt och bandyklubban användes ofta! Skidorna var alltid nyvallade och väl använda!

I sommar har jag besökt min gamla köping flera
gånger. Varje gång känns dofterna igen, luften känns skön att andas och hjärtat klappar lite lugnare. Hur länge är det så? Jag har trots allt bott i min nuvarande stad i 32 år! Dubbelt så länge som mina år i köpingen. Och visst får jag hemvibbar när jag kommer hem till min nuvarande stad efter att ha varit borta ett tag men inte som vibbarna som kommer när jag närmar mig köpingen! Är de första åren i ens liv speciella? Eller är det korttidsminnet som börjar fallera och långtidsminnet som slår till? Kanske DDT:n? Vad vet jag?

söndag 25 juli 2010

En birdieputt värd pengar!

Tankarna från idag handlar nog mest om dagens PUTT! Den som Richard S Johnson satte, den som han trodde skulle falla ner i koppen "klockan halv nio" och som ramlade i koppen först vid 18.30-tiden på Bro Hofs golfbana. Han var grymt fokuserad och lyckades med det som ingen trodde! Grattis Richard! Bra spelat!

Vi var många som satt bänkade framför TV:n idag. Det gjorde absolut inget att det var mulet väder ute, snarare perfekt "titta på golf inomhus-väder"!

Hans birdieputt var värd miljoner i prispengar, dessutom tillkommer alla kontrakt han kan få efter en seger på Europatouren.

Mina birdieputtar däremot är inte lika mycket värda, endast 25 kr hamnar i Birdieburken varje gång jag eller min golfpartner gör birdie (se inlägg 27 juni, Sommarutmaning: Birdiejakt) och jag får nog inte heller några feta kontrakt från sponsorer som vill sätta reklam på mina golfprylar. Men det är OK ändå, jag gillar att golfa i alla fall!

Nu blev jag ännu mer inspirerad av att göra birdies, särskilt nu när jag fått ordning på puttningen också! Så lite golfväder igen är inte helt fel, tack!

Om du undrar varför han sa "halv nio" så är det hålet som delas in i klocktimmar för att man enklare ska veta vart man ska sikta, vart bollen förmodligen kommer att trilla i.

lördag 24 juli 2010

Tråkigt i stan?

Min käre granne läste mitt inlägg "Tråkigt på stranden?" som jag skrev den 12 juli. Han gav tips på att man även kan träna mitt i stan, bland hus och gator.

Se filmen och låt dig imponeras av denne gosse, han vann "the World Championships in Free-running" i London 2009.

Kolla särskilt in "luftgången" på slutet, vilken kroppskontroll! Whow!

fredag 23 juli 2010

Räddarna i nöden...

... var vi idag, när vi befriat den lilla rädda igelkottungen!

Den hade under natten troligen ramlat ner i vår källartrappa och sen inte kunnat ta sig opp igen. Trappstegen var för höga för en liten igelkott på vift. Räddare än den var, har jag nog inte sett! Den skrek, bökade runt och fräste för fullt - vi kunde inte undgå att höra dess rop på hjälp!

Befrielseförsök 1:
Iklädda morgonrockar och med stora arbetshandskar provade vi att försiktigt försöka lyfta upp den med händerna men den väste och vände givetvis taggarna ut, ville absolut inte bli infångad. Och det är svårt att lyfta en väsande, taggig boll som rullar runt.

Befrielseförsök 2:
Vi la en genomskinlig plastlåda ovanpå igelkottungen, stack försiktigt in en bordstablett under lådan och lyckades flytta opp den lilla igelkotten från trappan och ut på gräsmattan. Succé!!

Så där stod vi, efter väl förrättat värv med arbetshandskar och morgonrockar på, och jublade över vår räddningsaktion!
-Vad tänkte grannarna när de såg oss i konstig mundering så där på morgonkulan?
- Ja, se det vet vi inte!
- Men de måste ha sett att vi alla, både familjen och igelkottungen, såg mycket glada och lättade ut!

onsdag 21 juli 2010

Ta av dig skorna!

Sommaren 2010 går snart till historien som en mycket varm, solig och härlig sommar! En sommar då tårna fick luftas och leka ofta! I havet, i älven, i sjön, på gräsmattan eller stranden... gissa om de trivts!!

Enligt Wikipedia har jag tydligen har en "egyptisk fot" där stortån är längst. Sen finns det tydligen både grekisk, keltisk och romersk fot också. Vill du veta vad DU har, kolla här!

De små tå-rackrarna är faktiskt rätt viktiga för oss, för att vi ska ta oss fram bra. De ska bära oss genom snö, slask, regn, rusk men även i solsken!
De får till och med vara med i våra samtal ibland:
-Man kan stå på tå för någon! I ordboken nämns att det är synonymt med "fjäska".
-Man kan trampa någon på tårna, synonymt med "såra, förnärma".
-Från topp till tå är synonymt med "alltigenom".
Våra små tår får alltså utstå en hel del men vi ska vara rädd om dem!

Se till att de får leva fritt ett tag till innan du ska ner med foten i vinterskon igen! Så ta av dig skorna!

(Min undran: Hur kunde jag få "egyptiska" fötter?)