söndag 1 augusti 2010

Farliga tider!

-Gå inte i vattenpölen, sa jag till barnet och hoppades att det skulle förstå och respektera min uppmaning. Och barnet gick givetvis till vattnet för det lockade.

-Undvik getingar, sa man åt mig på sjukhuset och både jag och personalen trodde att det skulle bli lätt att hålla sig borta från getingar! För att bli stucken innebär fara för livet för mig! Och då går man inte dit, eller hur?

Så har då getingperioden kommit och de syns överallt - getingarna! Hemma har jag satt upp insektsnät vid ytterdörren för att inte få in getingarna. På golfbanan vet jag att man ska undvika skräpkorgarna för där trivs getingarna bland söta drycker och matrester. Men ibland slängs bananskalen utanför skräpkorgarna och då flockas getingarna, och jag förstås! För jag kan inte riktigt låta bli att beskåda de "hemska odjuren". Likt barnet vid vattenpölen dras jag till det förbjudna, getingarna! (Vill du titta närmare på bananskalet och getingarna, klicka på bilden)

Nu bävar jag inför skolstart med alla elever som glatt springer omkring på rasterna med frukt i händerna. Färgglada, sött doftande blir de en lockelse och ett irritationsmoment för alla getingar som inte gillar ivriga rörelser eller färgglada kläder. Själv ska jag ta på mig en illgul rastväst för att eleverna ska se mig bra. Men getingarna ser mig också och gillar inte min reflexgula färg, de är dessutom redan uppretade av allt stoj och spring!

Det blir en farlig och lite spännande inledning på vårt nya skolår! Hoppas vi ändå kan mötas på ett bra sätt, getingarna, eleverna och jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar