söndag 28 februari 2010

Sista februari - äntligen!

Det var tidigare den sista dagen på året! Den gamla tidens nyårsafton! Därav den extra skottdagen vart fjärde år när året rann ut.

Då skulle hemmet inomhus ha genomgått en "reningsceremoni" inför det nya året! Ute skulle det ligga "tunn spårsnö" enligt de gamla anteckningarna, och man kunde ana vårens antågande!

Hur är det idag? Ja, inne är mitt hem i stort behov av en "reningsceremoni", fast jag måste erkänna att det är hemmet i behov av hela året, inte bara i februari.

Jag hinner lagom komma runt huset med dammsugare och trasa så är det dags för att börja om igen! Och så mycket jag hittar på vägen! Vissa familjemedlemmar har fått för sig att man kan lämna det mesta än här och än där. Ex. tallrikar som man ätit på, inte behöver de tillbaka till köket inte! Eller alla kläder, de hamnar i en "horisontell garderob" nuförtiden. Alltså liggandes överallt i huset! Garderoberna gapar oroväckande tomma!

Och ute då? Ja, snön ligger där men inte i form av "spårsnö"! Den "spårning" jag får göra nu är att försöka hitta stadens trottoarer och gator så jag vet var jag ska sätta fötterna.

Men jag har gärna en "ceremoni" ändå för att fira sista februari, oavsett om det är gamla tidens nyårsafton eller slutet på årets andra månad. För jag tror att vi under nästa månad får uppleva lite vårkänslor i alla fall! Hurra! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar