torsdag 6 januari 2011

Vintergardiner och pimpning

Några av mina härliga, underbara närstående byter gardiner ungefär en gång i månaden. Jag själv är glad om jag i köket kan årstidsanpassa gardinvalet hyfsat.

Jag startar med en mer höst- och vinterbetonad variant som även kan klara julhelgen, en mer våraktig variant för senvinter och våren, sen blir det sommargardiner för att så åter byta till höstvarianten igen. Cirkeln är sluten! Bra att samtidigt putsa lite fönster och passa på att "pimpa lite", som mina vänner säger.

Idag upptäckte jag dock att man inte alltid behöver byta gardiner på insidan, naturen fixar själv gardiner efter årstid. På promenaden fann jag ett hus med härliga vintergardiner! Vackra istappar hängde ner längs hela husväggen. Istappar som visserligen vittnar om värmeläckage, men ack så vackra. En solig dag måste det vara ännu vackrare!

Sen vet jag inte om moder Natur fixar så bra sommargardiner, mest flugsmuts, spindelväv och fågelskit ibland. Höstens naturgardiner är regnrandiga.... så jag tror att jag fortsätter hålla mig till gardinbyte inifrån ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar