fredag 19 mars 2010

Den gamla Haldan!

Min pappa var journalist, fotograf och radioreporter. Han satt ofta och skrev sina artiklar direkt "onphone" med den gamla skrivmaskinen i knäet och med telefonluren fastklämd mot axeln. Artiklarna växte fort fram under hans hamrande på tangenterna. Senare kunde man läsa hans artiklar i lokaltidningen eller höra hans röst i lokalradion. Bilderna till artiklarna hade han knäppt själv med tidningens gamla kamera.

Med ytterligare två (snart tre?) mycket nära släktingar som lever i mediavärlden; texter, tidningar, foto, bilder... så börjar jag undra om jag kanske valt fel yrke? Och när jag nu provat på att göra egen film så undrar jag än mer? Det är ju så kul! Borde kanske byta jobb?

Så vad sägs om?
Finnes: mediaintresserad, bloggande, fotonyfiken och filmskapande tant! Garanterat "vab"-fri! Kan jobba dygnets alla timmar (känns det som) bara jag får hålla på med det jag vill.
Sökes: arbete inom ovan angivna mediabransch! Det enda kravet jag har är att få en kopp kaffe då och då, kanske tillgång till en fräsch dator också?

Inser dock att oddsen till nytt jobb är rätt små! För i mediabranschen kryllar det inte av jobb precis. Och tidningarna lever i en orolig tid, för vad händer när läsplattorna kommer allt mer? Och nätanvändningen bara sväller? Då är en gammal skrivmaskin en raritet.

Gjorde jag rätt som slängde jag den gamla Haldan?

2 kommentarer:

  1. Mia Lindbergmars 19, 2010

    Klart du ska satsa på journalistyrket! Det har du verkligen talang för, särskilt som kameraman och producent! Vilken underbar filmsnutt! Jag skrattade så tårarna rann när jag såg den. Det skulle även ha varit kul att se dig när du filmade... :)

    SvaraRadera
  2. Måste erkänna att pga. tidsbrist så var det inte jag som filmade. Min lärare Stefan stod för filmningen och levererade en massa filmsnuttar till mig som jag sen fick pussla med bäst jag ville, redigera, klippa till och ljudsätta. Allt på en "kaffekvart"!

    Men gissa vad jag gör nu? Jo, filmar här hemma. Snuttar för framtida bruk! Så släng dig i väggen, Ingemar Bergman. Snart kommer åttonde inseglet! :)

    SvaraRadera